Det er tre ledd i prosessmodellen, sender, budskap og mottaker. Senderen har noe den vil formidle til en annen, altså et budskap til en mottaker. Senderen kan sende ut budskapet på flere forskjellige måter. Enten si det med ord, skrive det ned i et brev, lage en poster eller et bilde eller en video.
En målgruppe er en bestemt gruppe mennesker som budskapet er rettet mot.
For eksempel er artikler om mote ment for en målgruppe som er rettet mot jenter i omtrent alle aldre. Senderen er ulike stylister og modeller som viser bilder og skriver artikler. Mediumet er ulike jentemagasiner som for eksempel Elle, Det Nye eller Costume.
Jeg oppfatter budskapet som interessant, fordi dette er noe som jeg er opptatt av. Og jeg er i målgruppen til dette budskapet. Stylister og modeller viser frem ny mote og skriver om tips som jeg interesserer meg for.
Definisjonen på støy er forstyrrelser i kommunikasjonen. Enten er det lyd, temperaturen i rommet, utseendet til den andre personen eller andre ting som opptar oppmerksomheten slik at det som skal formidles blir forstyrret.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar